Chia semínka – už jste o nich slyšeli? Pokud ne, je to škoda!

Semínka jako taková jsou ve zdravé výživě opěvovaná od pradávna. Fungují jako hodnotný zdroj kvalitních tuků, nenasycených mastných kyselin, cenných minerálních látek a fotochemikálií. V jednom semínku se koncentruje síla a energie, ze které má v budoucnu vzejít celá nová rostlinka, v tom je to tajemství jejich nutriční hodnoty.

Semínka, semínka a zase semínka

Všechna semínka jsou nutričně zajímavá. Mezi těmi známými jako jsou lněná semínka, semínka dýňová, sezamová, maková apod. se čas od času objeví nějaké nové. Tak se ke slávě dostala také třeba semínka konopná a v teprve nedávno také hispánská chia semínka.

Přestože se ve své domovině, tedy v Jižní Americe, semínka využívají již přes tisíc let, ve světě jsou známé jen krátce. O to větší je však jejich známost. Chia semínka jsou opěvována jako superpotravina. Může za to i kniha Christophera McDougalla Born to run – Zrozeni k běhu, kde jsou chia semínka vyzdvihována jako potravina pro běžce na dlouhé tratě. Údajně jsou klíčem k úspěchu indiánských běžců, kteří běhali desítky a stovky kilometrů v extrémních podmínkách. Mají fungovat jako zdroj energie i pro ten nejnáročnější běh, jejich působení autor přirovnává ke krému z lososa, špenátu a lidského růstového hormonu.

Jaké jsou účinky chia semínek?

Chia semínka, botanicky semínka šalvěje hispánské (Salvia Hispanica) jsou sice jen drobná, ale nabízejí velmi zajímavé složení. Téměř třetinu obsahu zaujímají kvalitní tuky s obsahem esenciálních mastných kyselin, především omega-3. Vedle toho jsou také zdrojem bílkovin, rozpustné i nerozpustné vlákniny. Pyšní se obsahem vitamínu A a některých vitamínů skupiny B. Nechybí ani minerální látky – vápník, hořčík, železo, zinek, draslík, fosfor aj.

Řada z obsažených nutrientů nese antioxidační vlastnosti. Chia semínka proto představují významný přírodní antioxidant. Mimo to působí protizánětlivě, podporují činnost imunitního systému a povzbuzují regeneraci organismu.

Významná jsou i jako prevence dehydratace, proto jsou tak užitečná pro běžně na dlouhých tratích.

Jejich účinky jsou především povzbuzující. Již byla řeč o tom, že semínka jsou zdrojem dlouhodobé energie, mají mít povzbuzující efekt podobný kofeinu v kávě. Přijdou vhod nejenom ve chvílích únavy, ale také ve chvílích, kdy potřebujete podávat maximální fyzické či psychické výkony. Hodí se pro sportovce, ale i při hubnutí.

Povzbuzující účinky chia semínek oceníte hned zrána, kdy vás dávka semínek skutečně nakopne. Můžete je pochroupat jen tak, mnohem lépe však budou chutnat jako tzv. chia puding.

Chia puding

Chia puding je asi tím nejoblíbenějším pokrmem z chia semínek. Jeho příprava je přitom velmi snadná. Stačí semínka přes noc nechat máčet ve vodě nebo rostlinném mléku. S mlékem bude mít chia puding mnohem jemnější chuť. Semínka v tekutině vytvoří sliz a puding je na světě! Semínka se běžně máčejí přes noc, ale pro vytvoření slizu je postačí nechat stát i půl hodiny. Není třeba žádné speciální postupy.

Výhodou tohoto pudingu je, že se dá kombinovat s mnoha a mnoha dalšími ingrediencemi – ovocem, dalšími semínky a oříšky, čokoládou, přírodními sirupy apod. Dá se míchat i s ovesnou nebo rýžovou kaší. Fantazii se meze nekladou.

Pokud vám fantazie chybí, můžete se inspirovat třeba netradičním receptem kombinujícím chia semínka s dalšími superpotravinami, dokonce zelenými superpotravinami.

Jednoduchý chia puding v zelené variaci

Na 3,5 lžičky chia semínek budete potřebovat 250 ml rostlinného mléka (například mandlové), 1 lžičku zelených potravin (například Blendea – hned čtyři zelené potraviny v jednom). Puding dosladíte nejlépe přírodním sirupem (javorový, datlový aj.) a provoníte vanilkovým extraktem.

Postup receptu

Chia semínka promíchejte se směsí zelených potravin, přidejte rostlinné mléko, vanilkový extrakt a sirup. V uzavřené nádobě vše řádně protřepte a dejte stát do lednice alespoň na 30 minut. Poté se můžete do pudingu pustit. Podávat ho můžete dozdobený dalšími semínky, strouhaným kokosem nebo banánem. /Původní recept tady/
Obrázek: Pixabay.com

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*