Odvodnění organismu a potraviny, které přijdou vhod

Jedním z hlavních letních témat je paradoxně odvodnění. Ano, přestože v létě nadšeně vyhledáváme veřejná koupaliště, stavíme bazény, jezdíme k moři, obdivujeme oceán, tak je té vody někdy až moc. Pokud je moc vody v organismu, hovoříme o zavodnění.

Zavodnění nás omezuje

Zavodnění nás omezuje právě u vody, kde předvádíme své křivky v plavkách. Zavodnění se totiž mj. projevuje v podobě nafouklého břicha. A to člověka pěkně potrápí. Není divu, že pak hledáme způsoby, jak se nafouklého břicha zbavit. A dostáváme se až k odvodnění organismu.

Co všechno potrápí při zavodnění?

Není to jenom nafouknuté břicho, zavodnění provází i nepříjemné projevy jako:

  • otoky očí, očních víček a celého obličeje
  • celulitida na stehnech
  • otoky prsů, kotníků nebo celých nohou

Hodně anebo málo vody?

Zavodnění poukazuje na nerovnováhu v hospodaření s vodou v organismu. Mohlo by se zdát, že řešením je omezit příjem tekutin. Avšak to je špatně. Zavodnění nezřídka trápí právě ve chvíli, kdy pitný režim není dostatečný. Jednoduše se dá říct, že organismus si ukládá zásoby vody, protože s ní musí šetřit.

Tím nejjednodušším a nejpřirozenějším způsobem, jak se postavit proti zavodnění je začít dodržovat pitný režim. Pokud zavodnění není důsledkem hlubšího zdravotního problému, často pomůže, když si ohlídáte, kolik vody během dne vypijete.

Asi netřeba podotýkat, že denní dávka tekutin se nedá dohnat jednorázově, naopak. Velké jednorázové dávky vody organismu prokazatelně škodí. Zdravý pitný režim spočívá v popíjení menšího množství vody v průběhu celého dne. Ano, vody! Voda je tím nejlepším a nejzdravějším nápojem, ale neuškodí ani slabý čaj.

Klidně si můžete dopřát i zdravé domácí limonády (recepty tady). A nezapomeňte, že tekutiny lze organismu dodat i v podobě zeleniny nebo oblíbeného letního ovoce. Můžete si na něm pochutnat jen tak, ale třeba i v podobě ředěného džusu, šťávy nebo populárních smoothies.

Ovoce to zachrání!

Pokud opravdu hledáte recepty na odvodnění, právě letní ovoce vám přijde vhod. Nejenže nabízí dávku lahodné chuti a vůně, je také plné cenných bioaktivních látek. Jde o vitamíny a minerály, které mohou s odvodněním pomoci. Zavodnění totiž často souvisí s nerovnováhou v hospodaření s minerály v těle. Hodit se pak bude především draslík, který najdeme i v přírodních zdrojích. Půjde například právě o letní ovoce v podobě meruněk. Bude to také černý rybíz nebo meloun. Více se dozvíte tady.

Tipy na odvodnění

Tipů na odvodnění není nikdy dost, a v létě obzvlášť. Takže tu máme celý seznam potravin, které podpoří odvodnění.

Potraviny na odvodnění

  • ovoce: meruňky, černý rybíz, meloun
  • kořenová zelenina: mrkev, celer
  • listová zelenina: kapusta, špenát
  • další potraviny: okurka

Bylinky na odvodnění

A jsou tu také bylinky. Užitečné budou zejména bylinky nabízející diuretické účinky. Bude to třeba libeček, petržel, také maliník, černý bez nebo přeslička rolní. Všechny tyto bylinky příznivě ovlivňují ledviny, které se na odvodnění významnou měrou podílí. Ostatně zavodnění může souviset i s tím, že ledviny nefungují tak, jak mají.

Aby toho nebylo málo

Zavodnění organismu může mít i hlubší příčiny než ty, které jsme uvedli výše. Zdaleka nemusí jít pouze o to, že málo pijete. Může to být odraz závažného zdravotního problému, například souvisejícího s ledvinami či játry, které představují významný vylučovací orgán.

A pozor. Prvotní příčinou může být i hormonální nerovnováha. Hormony jsou přitom významným ukazatelem toho, jak člověk žije. Hormonální systém zrcadlí životní styl snad tak, jako žádný jiný systém lidského těla. Takže i v případě, že je řeč o hormonální rovnováze, potažmo odvodnění organismu, nemůžeme opomenout tolik opěvovanou zdravou stravu (včetně odvodňovacích potravin), také pravidelný pohyb nebo dostatek spánku.

Obr.: Pixabay.com

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *